Archeologia wyboru Daria Badior Film Czernow ma nadzieję, że kiedy za pięć, dziesięć lat ktoś będzie chciał poznać prawdę o Mariupolu, jego film będzie jednym ze źródeł tej wiedzy – „20 dni w Mariupolu”, nagrodzone Oscarem w kategorii film dokumentalny, można oglądać już w polskich kinach
Ми дивимося на бджолу Ірина Цілик і Марина Степанська Україна Щось все одно залишається незнятим, випущеним з уваги, і якраз ці пробіли цікавлять найбільше. Як і питання – чи можна передати правду за допомогою фільмування війни? Про складні дилеми своєї професії розмовляють режисерки Ірина Цілик і Марина Степанська
Zawsze tu byliśmy Rozmowa z Dmytro Sukholytkyym-Sobchukiem Film My, ukraińscy artyści, też walczymy. Ta walka na kulturalnym obszarze jest istotna, ale nie da się oczywiście porównywać jej z walką naszych żołnierzy – mówi reżyser filmu „Pamfir”, który właśnie wchodzi do kin
Не дозволяю собі зневіритися Rozmowa z Оксаною Черкашиною Україна У мистецтві мені принципово важливо зайняти суб’єктну й критичну позицію щодо себе самої, до своєї країни. Це передусім про гідність
Tryb „życie” Rozmowa z Oksaną Cherkashyną Film Wojna zabiera mój dom centymetr po centymetrze każdego dnia. Na początku trafili w moją szkołę, w moją klasę. Potem trafili w miejsce, gdzie zazwyczaj spotykałam się z przyjaciółmi w centrum. Potem trafili w mój pierwszy dom – mówi jedna z bardziej znanych ukraińskich aktorek, która wystąpiła m.in. w „Klondike”. Film od piątku w kinach
Mariupol, czyli ból Natalia Serebriakova Film W „Mariupolis 2” Mantas Kvedaravičius chciał pokazać rutynę życia ludzi, którzy gotują nad ogniskiem, chowają zamordowanych sąsiadów, żartują, a w schronach przeciwbombowych czekają na moment ciszy, kiedy będzie można wybiec na ulicę po czystą wodę
Moje miejsce jest tutaj Olena Rubashevska Film Ponad 6 milionów Ukraińców opuściło swoje domy, aby ratować się przed wojną. Tymczasem w XXI wieku, kiedy walki odbywają się nie tylko na polu bitwy, ale również w mediach, twórcy filmowi walczą na froncie kultury i bronią własnego kraju, dokumentując wydarzenia
Rewolucja w ukraińskim kinie Elżbieta Olzacka Film Współczesne kino ukraińskie powstaje w społeczeństwie doświadczającym wojny i jest w dużej mierze finansowane przez państwo, które tę wojnę prowadzi
Pustkowie Klara Cykorz Film „Atlantyda” nie jest opowieścią o odradzaniu się gdzieś życia, o budowaniu nowej rzeczywistości. Grunt został skażony, katastrofa już się wydarzyła
Bez miłości Iwona Kurz Film Widz „Plemienia” ma wrażenie, że ogląda świat zza szyby: znaki języka migowego, niezrozumiałe, tworzą fasadę pozornej komunikacji
Zrozumieć, nie przeżywać Rozmowa z Siergiejem Łoznicą Film Między Ukrainą a Rosją trwa wojna, ale nikt na świecie nie nazywa rzeczy po imieniu. Mówi się „wewnętrzny konflikt” albo „wojna domowa”. To sukces rosyjskiej propagandy – mówi reżyser filmu „Majdan. Rewolucja godności”
Idzie młodość! Piotr Czerkawski Film Ukraińcy wpadli w pułapkę estetyzacji brzydoty i fascynacji ekranowymi patologiami. Reżyserzy większości filmów na kijowskim festiwalu Molodist nie byli w stanie wyjść poza sformułowanie krytycznej diagnozy otaczającego świata